Covid-19 Sürecinde Veteriner Hekimler

Kedvet başkanı Dr. Tarkan Özçetin canlı yayında Empati Derneği başkanı Cem Arslan’nın veteriner hekimliği mesleğine ilişkin merak edilen sorularını cevapladı.

“Biz veteriner hekimler olarak sadece hayvan sağlığı değil insan sağlığını da mesleki açıdan ele alıyoruz”

Meslek hayatında 28 yılı dolduran Özçetin: “Büyük şehirlerde veteriner klinikleri sadece kedi, köpek, kuş gibi hayvanları tedavi eden meslek grubu olarak görülüyor. Veteriner hekimlerin nasıl bir eğitimden geçtiği, mesleğin önemi toplum tarafından gözardı edildiğinden bahsetmek istiyorum. Birçok hayvan türünün yanında insan sağlığı da bizim mesleğimizin alanında yer alıyor. Biz veteriner hekimler olarak sadece hayvan sağlığı değil insan sağlığını da mesleki açıdan ele alıyoruz. Veteriner hekimler, herkesin sofrasında yer alan hayvansal ürünlerin denetimi konusunda ismi geçmeyen kahramanlar aslında” dedi.

Hekim Olmayan Hekimler!

Aşı önceliği olan mesleklerin açıklanmasıyla gündeme gelen ve Veteriner Hekimler Odası tarafından da yayınlanan bildirgede de kamuoyuna sunulan önemli bir konuya dikkat çeken Özçetin, veteriner hekimlerin sağlık personeli sayılmamasını şu sözlerle ifade etti;

“Türkiye’de çok fazla şiddete uğrayan sağlık çalışanı var. Maalesef bu çok üzücü bir gerçek. Ancak sağlıkta şiddetle ilgili bir yasa çalışması yürütülüyor. Ülkemiz için ve tüm sağlık çalışanları için böyle önemli bir adım atılırken biz veteriner hekimler olarak bu yasanın dışında bırakılıyoruz. Ülkemizde ne yazık ki veteriner hekimler ‘sağlık personeli’ olarak görülmemeye başlandı. Bunun en çarpıcı örneğini ise çok kısa bir zaman önce Covid-19 aşılama sürecinde tecrübe ettik.”

“Veteriner hekimler, Covid-19 aşılama öncelik çalışmalarında hiçbir yere konulamadı. Veteriner hekimlerin, ‘hekim’ ünvanı taşıyan bir meslek grubunun sağlıkçı olmadığı kabul edilerek ve yapılacak aşılamada da, sağlıkta şiddet yasasında da gündeme getirilmemesi kabul edilemez. Tüm pandemi boyunca, kısıtlamalara rağmen aralıksız çalışmaya devam ettik, ediyoruz. Hem hayvan hem de insan sağlığı için 24 saat canla başla çalışmalarımızı sürdürdük. Birçok meslektaşım meslek hastalıkları yüzünden hayatını kaybetti özellikle taşrada veteriner hekimlerin çalışma şartlarının çok ağır olduğunu biliyoruz. Aslında virüsle en yakın temaslı mesleklerden biri veteriner hekimlik.”

“Diğer taraftan ise kamuoyu tarafından bilinmese de veya gündeme getirilmese de şu an korona aşısının Türkiye’deki çalışmalarının birçoğu veteriner hekim meslektaşlarımca yapılıyor. Bu konuda da veteriner hekim bilim insanları oldukça aktif olarak çalışmalarını sürdürüyor. Buna rağmen hem sağlıkta şiddet yasası hem de koronavirüs aşılama önceliği konusunda veteriner hekimlerin sağlık personeli olarak sayılmaması kabul edilir bir durum değil. Dünya’nın hiçbir yerinde bunun bir örneği yok. En kısa zamanda bu yanlıştan dönüleceğini umut ediyoruz.”